Przeorganizuj swoje życie. Część 2 – Pomieszczenia w domu.
Ciąg dalszy przeorganizowania swojego życia i swojej przestrzeni. Pierwszy wpis w serii możesz znaleźć w linku poniżej.
„Przeorganizuj swoje życie. Część 1 – Zobowiązania.”
Odcięcie wszystkiego co jest niepotrzebne, jest naprawdę konieczne. Naprawdę zachęcam do podjęcia wyzwania i przeorganizowania swojego życia.
Dziś na tapetę bierzemy pomieszczenia w domu. Np. pokoje – nie wszystkie na raz ale jeden po drugim!
Czy otaczają Cię sterty rzeczy w każdym pomieszczeniu w Twoim domu czy mieszkaniu? Zagruzowane pomieszczenia wizualnie rozpraszają a nawet stresują – każdy przedmiot który widzisz wymaga Twojej uwagi i nie ma znaczenia jak małą ilość czasu poświęcisz na niego. Pomijając że to właściwie podświadomość, to jednak czas na to poświęcamy. Trudno jest osiągnąć spokój i harmonię pośród zbyt wielkiej ilości rzeczy które nas otaczają. Nazywajmy rzeczy po imieniu, to jest stracony czas, stracona energia, podczas zwracania uwagi na rzeczy, czyszczenia rzeczy i przedmiotów, dbanie o nie. Im więcej rzeczy będzie Cię otaczać, tym więcej energii będzie Cię kosztować zajmowanie się nimi.
Więc, dlatego tak bardzo polecam, żeby przeorganizować i przejrzeć każdy pokój, każde pomieszczenie po kolei. Na przykład jedno pomieszczenie w tygodniu. Dopóki nie odgruzujesz swoich pomieszczeń do momentu, w którym poczujesz się dobrze i spokojnie.
Oto jak to zrobić:
- Po pierwsze, wybierz pokój (pomieszczenie) na ten tydzień. Nie próbuj nawet ogarnąć całego domu czy mieszkania za jednym razem. To zajmie ogromną ilość czasu (chyba, że masz wolne ręce i dużo wolnego czasu – w takim razie działaj śmiało). Skup się na jednym pokoju i poświęć na to 15 minut dziennie (chyba że czujesz, że możesz zrobić więcej). Pracuj nad jednym pokojem (pomieszczeniem) w tygodniu.
- Na początku pomiń szafki i szuflady, których wnętrza na pierwszy rzut oka nie widać. Tym zajmiemy się innym razem. Teraz skup się na rzeczach o przedmiotach które widzisz w pomieszczeniu.
- Zacznij od dużych rzeczy i przedmiotów. Czy w tym pomieszczeniu nie jest aby za dużo mebli? Jeśli tak – przeorganizuj je. Co jest absolutnie niezbędne, które meble kochasz a które są niepotrzebne i rozpraszające. Postaraj się także usuwać inne duże przedmioty z pomieszczenia jak pudła czy skrzynie wypełnione po brzegi rzeczami.
Miejsce na wszystko i wszystko na swoim miejscu.
- Oczyść płaskie powierzchnie. Blaty biurek, stołów, inne blaty w pomieszczeniu. Usuń wszystkie papiery, sterty rzeczy, które się na nich znajdują, małe niepotrzebne drobiazgi, cokolwiek się na nich znajduje. Połóż je na podłodze. Teraz weź kartony i worki na śmieci. Teraz zabierz się za sortowanie – jednej sterty na raz. Każdy przedmiot powinien być wyrzucony – do worka, oddany – do kartonu do tego przeznaczonym, lub do innego kartonu – by przenieść to do innego pomieszczenia. Potem odłóż tylko wybrane przedmioty z powrotem na biurka, stoły, blaty takie jak zdjęcia rodzinne – które tu właśnie powinny się znaleźć. Jednak zostaw te blaty jak najbardziej wolne od przedmiotów jak to tylko jest możliwe. To nie jest miejsce na nadmiar rzeczy. Po to właśnie mamy półki i szuflady. Kiedy już się z tym uporasz, poodkładaj worki do kontenerów na śmieci (pamiętaj o segregacji i nie wyrzucaj np ubrań do ogólnych odpadów), kartony do oddania wystaw w miejscu, gdzie będzie łatwo o tym pamiętać. Nie zastawiaj swoich blatów biurek i stołów, chyba że jest to konieczne.
- Powtarzaj ten proces dla kolejnych stert rzeczy, które chcesz przejrzeć.
- Teraz przejdź się po pokoju (pomieszczeniu) i przeorganizuj to co zostało. To mogą być rzeczy wiszące na ścianach, żyrandolach, na drzwiach lodówki, przedmioty ukryte pod stołami czy pod biurkami itd. Pozostaw tylko te rzeczy, które są absolutnie konieczne.
- Działaj bezlitośnie. Czasami nawet trzeba rozprawić się z rzeczami brutalnie. Im więcej niepotrzebnych przedmiotów wyeliminujesz, tym lepiej dla Ciebie.
OK, Twój pokój powinien teraz wyglądać całkiem dobrze. Jeśli tak, to i Twoje samopoczucie także powinno być o niebo lepsze. Usiądź, rozejrzyj się dookoła i ciesz się spokojem, porządkiem i doceń swoją pracę i jej efekty.
Więc, ten proces przeorganizowania przestrzeni nie jest celem. Takie działanie jest ciągłym procesem. Taki stan rzeczy nie utrzyma się, dopóki nie wypracujesz sobie systemu i nawyku utrzymania pomieszczenia w takim stanie.
Oto i system:
- Miejsce na wszystko i wszystko na swoim miejscu. Stare powiedzenie, niemniej jednak ma swoją wartość. Masz zamiar położyć coś na blacie? Zatrzymaj się. Zastanów się nad tym, gdzie ten przedmiot powinien się znajdować. Jeśli jest to nowa rzecz i nie ma jeszcze swojego miejsca, zastanów się nad tym i trzymaj się tego. Zawsze odkładaj ten przedmiot na swoje miejsce. Na przykład, mam mały wieszak na klucze i kiedy tylko wchodzę do domu, zawsze odwieszam na nim swoje klucze. Kiedy za każdym razem gdy wychodzę z domu, wiem dokładnie gdzie klucze się znajdują i nigdy nie muszę ich szukać.
- Przygotuj miejsce na całą swoją przychodzącą pocztę papierową. Również system przechowywania różnych dokumentów, rachunków i innych ważnych dokumentów. Zawsze odkładaj w to właśnie miejsce całą pocztę przychodzącą codziennie do Ciebie czy domowników – i raz dziennie je przeglądaj (lub na przykład co drugi dzień). Jednak nie rzadziej, w przeciwnym razie znowu zacznie rosnąć Ci nowa sterta dokumentów. Kiedy już je przejrzysz, nie zostawiaj segregowania na później, zrób to od razu. To co potrzebne posegreguj np. do zapłacenia, do rozliczenia itp. a resztę wyrzuć. Najlepiej płacić rachunki regularnie czy to co tydzień czy od razu po ich otrzymaniu. W przeciwnym razie łatwo o tym zapomnieć. Po załatwieniu tego, nie zostawiaj niczego na wierzchu. Posegreguj to co potrzebne i odłóż na miejsce, pozostałe papiery wyrzuć.
- Sprzątaj wieczorem i zanim wyjdziesz z domu. Jeśli wypracujesz w sobie takie nawyki, nawet jeśli masz dzieci, łatwiej będzie Ci pokazać innym jak dbać o porządek. Wiemy, że dzieci potrafią radośnie w kilka minut zrobić wspaniały bałagan. 🙂 Poświęć na to 10-15 minut dziennie, by poodkładać wszystko na miejsce i pozostawić otoczenie, powierzchnie w idealnym porządku.
- Co sześć miesięcy (lub raz na rok), poświęć czas na odgruzowanie.Pomimo Twoich dobrych chęci, cały czas nowych rzeczy i przedmiotów cały czas przybywa. Na to też potrzeba czasu by wypracować sobie co kupujemy i co przynosimy do domu.
Zachęcam do przeczytania wpisu „Minimalizm, czas odgruzować swoje życie”.
Pingback: Przeorganizuj swoje życie. Część 3 - Szafy, szafki i szuflady. - Tarot Numerologiczny